2023« 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006

Länk till mina knivar!

Blåsig eftermiddag på vildmarkstjärnen

2023-01-27

Packade klart igår kväll och när jag slutade jobbet vid halv tolv idag drog jag iväg mot vildmarken!

Det var en solig och fin dag och 5 minusgrader!

Vilken skillnad det var sedan jag var här sist, snön hade töat och packat ihop sig, och sedan hade det blivit minusgrader så det gick fint att gå på skaren i skogen ner till tjärnen!

Jag som pulsade i några decimeter nysnö och stöp sist, och nu kunde jag gå på en blank is! Helt perfekt!

Tur att jag packade broddarna annars hade jag inte kunnat gått på isen!

Det blåste en riktigt kall vind, och det var några fler minusgrader här uppe på berget!

Jag traskade över till mitt giftiga ställe, borrade och släppte ner!

Minuterna gick, och jag kände ingenting!

Bytte maggot och lirkade en stund till, men icke! Det verkade helt dött!

Jag bytte blänke till mitt egentillverkade rödingblänke, "Glimran"!

Det är en variant av mitt blänke "Röllan", lika form men med en massa hål borrade, och med en blink fastsatt på mitten!

Detta blänke glimmar otroligt och lockar till sig rödingen mycket bra! Det brukar kunna ge resultat!

Nu släppte jag ner "Glimran" och myskan "Tomten" med ny maggot och röjepulver, och det dröjde inte lång stund innan jag hade en dragning i linan!

Jag gjorde ett försiktigt mothugg, men ryckte myskan ur käften på rödingen!

Den rödingen kom inte tillbaka! Jag borrade ett par nya hål, men ingenting!

Rödingen var otroligt trög idag! Det är aldrig bra med blåväder när man ska fiska röding, den är lite känslig för det!

Jag traskade vidare över tjärnen till en udde med en fin djupkant utanför!

Satte på kaffehurran på spritköket "Triangel" och fiskade vidare en timme till! Kände inget mera, men det är skönt och gott med en kåsa värmande skogskaffe!

Det blåste ännu kallare nu när det började skymma, så jag packade ihop för idag och vände hemåt!

Det blev bara den fina dragningen idag! Kul att det blev på "Glimran", det blänket brukar vara giftigt!

Vacker björkmasur till knivslidan

2023-01-26

Idag har jag letat på en fin masurbjörks klabb i mitt förråd med torkad masurbjörk!

Jag började med att byta till ett nytt bandsågblad, för att kunna såga så rakt som möjligt när jag skulle klyva den tjocka masurklabben!

Det var en klabb på cirka 60 cm som jag delade på mitten och klöv efter en kant där det såg ut att kunna bli fina flammor i träet!

Ritade sedan konturerna efter en mall och sågade ut träslidan, därefter klöv jag den så jag fick två lika stora bitar!

Det var en alldeles underbart vacker masur i den här biten, mycket fina flammor, lite 3D effekt faktiskt!

Nu återstår det mycket jobb innan träslidan är klar, men bilder kommer fortlöpande!

En äventyrlig och mycket vacker vintermorgon med vargmöte och öring!

2023-01-21

Efter regn och rusk och mulet väder skulle det äntligen bli en solig vinterdag med minusgrader!

Jag hade klockan på halv sex för att komma iväg i tid, det är en bit att åka i finnskogen innan man kommer upp bland bergen och den högt belägna vildmarkstjärnen!

Det var en klar himmel och massor med gnistrande snö när jag kom upp på höjderna. Höga snövallar efter vägen och snötyngda träd, väldigt vackert!

Jag började oroligt fundera på om jag skulle ta mig till tjärnen utan skidor, det blev bara mer och mer snö ju högre jag kom!

Jag svängde in på den lilla skogsvägen, och som tur var hade de plogat den!

Plötsligt såg jag något på hygget bakom snövallen på höger sida, och rätt som det var sprang det en stor varg över vägen cirka 15 meter framför bilen!

Jag tvärnitade bilen och hann se vargen som med ett enda språng hoppade över vägen och över snövallen på vänster sida och upp på hygget och in i skogen! Det var så snön yrde om den!

Den var brunaktig med en svartare rygg och väldigt lurvig! Jag som brukar ha kameran i knäet när jag åker på skogen, men nu var den nerpackad i ryggsäcken!

Men det hela gick väldigt fort, så jag hade inte hunnit ta något foto iallafall!

Jag gick ur och fotade spåren i snön där den hade hoppat. Det är djup snö, men den har inte släpat i magen någonstans, så den måste ha haft långa ben!

Nu blev inte bilderna bra eftersom det var lite för mörkt på morgonen, så det här fotot är från då jag åkte hem! Jag stannade där och fotade spåren i solskenet!

Det här är nog 8:e gången som jag ser varg, tror jag! Jag har tappat räkningen!

När man kommer upp på berget kan man se tjärnen långt borta mellan träden! Dit ska jag försöka ta mig!

Nu ska jag åka en bit till upp på nästa bergsknalle innan jag till fots ska försöka ta mig ner efter en gammal körväg till tjärnen!

Nu hade det börjat ljusna lite och en vacker orange rosa himmel tonar upp sig!

Tempmätaren visade 12 minusgrader, och det var helt vindstilla och tyst!

Jag parkerade i snökanten på skogsvägen och tog på mig ryggan! Jag var lite lättare klädd då jag ska pulsa i snö ner till tjärnen. Den tjocka jackan hade jag rullat ihop under locket på ryggan!

Det hade kommit 2 decimeter nysnö sedan jag var här sist, då jag fick den stora fina öringen!

Mina spår sedan den gången syntes under snön! Nu var det bara att bege sig iväg i den djupa snön!

Det var harspår lite kors och tvärs när jag pulsade efter den gamla körvägen, det var kanske den vargen var ute efter!

Det ljusnade mer och mer och det var fantastiskt vackert i soluppgången!

När jag svettig kom ner till tjärnen låg den vit och orörd!

Jag befarade att det skulle kunna vara en del stöp under snön, och så var fallet!

Det var jäkligt drygt att gå, man sjönk ner i vartannat steg, plaskigt och jobbigt!

Jag gick inte så långt, utan provade där jag fick öringen sist jag var där!

Jag fiskade där i tjugo minuter ungefär, men inget händer! Så jag tänkte, jag är här så tidigt så jag har tid på mig! Jag provar att gå över tjärnen till mitt giftiga rödingställe!

Sagt och gjort! Efter några dryga steg så började skaren bära mig, det gick lätt att gå!

Det gick ganska fort att ta sig över tjärnen till rödingstället!

Jag borrade tre hål och skred till verket! Jag började med myskan "Tomten" som jag tror stenhårt på, och ett blinkblänke, Erinaögat!

Betade på maggot, och lite annat godis på den!

Efter en liten stund högg det hårt, jag hann fan inte med! Det där var inget rödinghugg, tänkte jag!

Jag betade på nytt på myskan och fort ner igen! Men inget händer!

Jag fiskade på, gjorde kaffe, fiskade, drack kaffe, gjorde åkerbrasor, för nu var det riktigt kallt nu när solen var på väg upp!

Men rätt som det var, åkte linan åt sidan! Av med vantarna, tokstirra på linan, höjde spöet lite och smack! Där satt den! En härlig drillning och upp kommer en lagom matöring med fin paddel!

Härligt! Jag satt där och bara tittade på den fina öringen och det otroligt vackra vinterlandskapet som omringade mig! Jag drack en kåsa varmt kaffe och tog en gomacka, sedan fiskade jag på igen!

Jag hade två till dragningar i linan, typiska öringnafs! Men rödingarna var som bortblåsta denna soliga och vackra vinterdag!

Tiden går fort när man har roligt, heter det! Klockan hade blivit halv två och jag kände att jag var nöjd, och jag hade en bra bit att gå till bilen, cirka en kilometer!

Det här var en sån där dag man kommer att lägga till i minnernas arkiv! Ett sånt här vinterlandskap och en sån här soluppgång upplever man inte så ofta, helt fantastiskt vackert!

Tillverkning av ändplatta i silver

2023-01-19

Nu har jag kommit så långt med knivskaftet att det är dax att tillverka en ändplatta i silver!

Men först så tejpar jag masurbjörks delarna på skaftet, för att kunna polera hornet med polerpasta!

Jag börjar med att klippa ut en pappersmall och rita av den på silverplåten!

Sedan klipper jag ut silverplattan med en guldsmedssax! Jag klipper lite utanför riten så jag ska kunna fila och justera plattan!

Plattan filas och sedan formas med en plasthammare så den passar baktill på hornet på knivskaftet!

Det är lite trixigt att forma plattan så den sluter tätt mot hornet!

Efter att den har passats in baktill mot hornet putsar jag silverplattan med slip papper i storlek 1200!

Därefter poleras silverplattan med polerpasta!

Sedan ska kupolbrickan filas så den passar rundningen på silverplattan, därefter poleras även den!

Jag limmar fast silverbrickan mot hornet som nu får torka innan nitningen!

Nu sågar jag av knivtången i rätt längd så att den går att nita!

Jag tejpar hela baksidan på skaftet flera gånger då jag ska nita ifall man skulle komma åt silverplattan med kulhammarn, då blir det inga märken!

När jag har nitat knivtången mot kupolbrickan kollar jag om niten behöver filas!

Sedan tejpar jag om bakdelen på skaftet, bara masurbjörken den här gången för att kunna polera hornet, silverplattan, kupolbrickan och niten en sista gång!

Nu ska masurbjörken synas en gång till för att sedan poleras innan impregnering!

Storöring på dagens sista skälvande timme

2023-01-16

Igår bet jag sönder en tuggtand, hela sidan på tanden lossnade! Så imorse ringde jag folktandvården och som tur var hade de en återbudstid på morgonen! Full fart till Falun och fixa en ny tand, och hem till jobbet ett par timmar, sedan var jag bra slut i skallen!

Efter att genomlidit denna jävulska förmiddag drog jag iväg mot Jåbbongalle för att jaga röding!

Det var en vacker dag på isen, solen sken, 4 minusgrader, lite vind som senare tilltog!

Nackdelen var all stöp, det var fruktansvärt tungt att gå! Jag pulsade iväg till en brantkant utanför en liten udde, där brukar det kunna vara bra!

Jag hade myskan "Tomten" och ett blink blänke. Jag betade på maggot och röjepulver och släppte ner!

Jag fick sitta och gunga ett tag innan jag kände en försiktig dragning i linan!

Jag höjde spöet och rödingen krokade! Det var en liten rackare som hade tagit myskan!

Jag lossade varsamt den lilla rödingen i vattnet och den simmade genast tillbaka till tryggheten i det svarta dunklet!

Kul, då är de här iallafall! Jag fortsatte ett bra tag men inget hände så jag vandrade iväg till ett grundare område!

Nu var det sen eftermiddag och solen hade gått bakom skogskammen, och det blåste ganska kalla vindar nu!

Jag gungade "tomten" en stund och då small det plötsligt till i spöet! Det där var ingen röding, tänkte jag! Det kändes som ett öringhugg!

Det blev inget mera i det hålet heller, så jag flyttade några meter utåt. Det var någon meter djupare där!

Ny maggot, röjepulver och röjeslang, ner med alltihopa och full koncentration!

Jag hann bara gunga på "Tomten" en liten stund, sedan sa det pang i spöet!

Det högg så hårt att jag höll på att tappa spöet! Mothugg och krokad fisk!

Nu blev det fart, tungt som bara den! Jag förstog att det måste ha varit en öring som högg så hårt!

Jag brottades med öringen ett bra tag innan den motvilligt dirigerades mot hålet!

Jäklar vilken stor öring, sa jag högt när jag såg huvudet komma upp i hålet!

Jag mötte upp med handen, och hivade upp den stora öringen i snön! "Tomten" satt väl förankrad i överläppen på öringen!

Jäklar vilken öring, stor, trind och med en fin paddel! Vågen stannade på 1,5kg!

På dagens sista skälvande timme tog den stora öringen! Nu var jag nöjd och det började bli skumt, så jag packade ihop och pulsade genom skogen till bilen!

Det blev ett fantastiskt fiske denna sena eftermiddag, och det var otroligt vackert där uppe på höjderna med all snö!

Arbetet med nya kniven fortskrider

2023-01-15

Idag har jag formgivit skaftet på den nya kniven!

Jag grovsågade skaftet först, sedan putsade jag det till rätt form med en putsrulle på en böjlig axel!

Den tunna hornbiten som jag limmade dit baktill på skaftet igår blev bra! Det blev tätt mot träet!

När jag har putsat till den form jag vill ha, borrade och limmade jag i en pins föreställande ett björnspår!

Nästa steg är att putsa klart och klippa en silverplatta som ska nitas fast baktill på knivtången!

Annikas nya galleri

2023-01-14

Innan jul så gjorde vi om väggen i Annikas atelje!

Vi hade köpt lister som vi skruvade upp som en stor ram på väggen, och i hörnen limmade vi fast fina ornament!

Jag målade runt listerna och Annika rollade väggen med grundfärg och rollade sedan väggen med en varmvit kulör!

Sedan satte vi upp fyra tavelhyllor och två vägglampetter, vi återanvände våra gamla sänglampor!

Nu är Annikas nya galleri invigt med en del av hennes akvareller!

Årets första kniv växer fram i snickeriet

2023-01-12

Nu har jag börjat på årets första kniv!

Det blir en lite större kniv än de flesta andra jag brukar tillverka.

Det är ett knivblad från finska Lauri som är 120x27x3,2 mm med klack, och som är tillverkat i 80crV2 Kolstål, ca. 59hcr.

Det blir ett skaft i björkmasur, älghorn, vulkanfiber och silver!

Det trixiga med detta skaft är att göra den rundade hornbiten som ska sitta baktill på skaftet, den ska vara tunn och sluta helt tätt mot träet!

Jag har nu limmat ihop skaftet, det var 18 delar som skulle passas ihop och hinna limmas innan limmet härdas!

Det hela gick bra och efter detta ska den rundade hornbiten, som jag har putsat och polerat, limmas fast!

Därefter ska en silverplatta tillverkas, poleras och nitas bak på skaftet! Sedan ska skaftet formas!

Tragopan 3D Poncho

2023-01-05

Nu har jag testat 3D ponchon som jag fick av min far till jul, helt suverän!

En mycket praktisk poncho som är väldigt lätt, endast 370g, och levereras i en liten tygpåse, som är smidig att ha med sig!

Den kan också användas som ett gömsle genom att sticka ut objektivet genom huvan!

Ponchon är tillverkad i ett 3D tyg och smälter väl in i terrängen i skog och mark!

Detta är nog det kamouflage jag kommer att ha mest nytta av när jag vandrar runt i skogen med kameran!

Rödingpremiären i finnskogen

2023-01-01

Jag har inte varit på premiären av olika skäl på ett par år, men i år skulle det bli av! Taggad som bara den gav jag mig iväg i sex tiden på morgonen för att om möjligt vara på isen vid sju!

Det hade snöat en del under natten, men jag åkte med min fyrhjulsdrivna Passat, så det gick galant!

Jag var först där, men när jag hade packat ur grejorna kom en kille jag känner och parkerade bredvid! Nu var det bara att ta sig de 500 metrarna ner till rödingtjärnen i djup snö! Det blev ett jädrans pulsande, tur att jag hade packat lätt i en rygga idag!

Väl ute på isen var det ett par decimeter snö och stöp på det, det var tungt att gå! Jag var både slut och svettig när jag hade gått över hela tjärnen fram till mitt giftiga ställe!

Jag börjar alltid där när det är mörkt. Det är ett par meter djupt och det är sandrevlar på botten som sticker ut där, och rödingarna följer gärna dessa! Ett mycket bra ställe!

Jag mäskade på några rödvita maggot på myskan "Tomten", lyste på den med UV lampan, doppade sedan dom i röjepulvret och skred sedan till verket!

Jag lirkade med "Tomten" i en kvart ungefär, och precis när det började ljusna sedan kände jag en försiktig nafsning, jag höjde sakta spötoppen och då krokade rödingen!

Det blev full fart på rödingen och det kändes skönt att drilla årets första rödbuk!

Upp på den nysnö beklädda isen kommer en skapligt fin röding! Härligt, nu var man äntligen på gång!

Ny maggot, röjepulver, lysa lite och ner med "Tomten" igen! Kall om händerna som bara den av fotograferandet, var jag tvungen att ta en kopp kaffe, det värmde skönt!

Nu hade det kommit några fler på isen, men långt ifrån där jag satt, som tur va! Jag tycker helst om att vara själv när jag pimplar, så man kan vara koncentrerad på linan!

Det gick en liten stund, sedan var det dax igen för en rödingdrillning! Nu kom en lite mindre röding upp ur hålet, men lika vacker!

Nu kom killen jag känner vandrande till mig, han hade sett att jag drog fisk! Nu var det ca. 15 tappra personer som hade trotsat kylan och ville pimpla röding på premiären! Det var 8-10 minusgrader nu när solen gick upp!

Nu var det dax för en kåsa kaffe igen och en macka, innan man var på det igen!

Jag hann bara sätta mig efter fikat så var det något som sakta förde linan åt sidan! Jag lyfte åter igen spötoppen sakta och då blev det plötsligt tungt!

Nu blev det en rejäl drillning, rödbuken verkade stor och tung! Jag mötte upp den med handen i hålet och fick upp en grymt fin röding!

Stor, rund och trind, och riktigt röd under buken! Vilken vacker skapelse!

Killen som satte sig ett stycke från mig kände inget, han undrade vad jag hade för prylar, jag visade, men han hade inget liknande!

Efter en stund högg det hårt i mitt spö, men jag kände att det var en mindre röding, så den krokade jag av i vattnet!

Solen kom inte upp så högt på himlavalvet denna första januaridag! Den slickade bara trädtopparna med sina strålar en stund innan den tackade för sig och kröp bakom bergskammen igen!

Jag var mer än nöjd och kylan gjorde sig påmind, så jag packade ihop och sa skitfiske åt killen bredvid mig och började den mödosamma vandringen till bilen!

Det verkade inte som att det kom upp några rödingar någonstans! Två mindre hörde jag, det var nog det enda, förutom mina! Jag lyckades väldigt bra idag! "Tomten" gjorde det igen!

Hemligån i vinterskrud

2023-01-01

Här om dagen var jag förbi hemligån, en av mina absoluta favoritställen!

Det är ett underbart vackert ställe både sommar och vintertid!

Nu när snön ligger djup och isen har lagt sig på ån finner jag lugn och ro där, ett ställe att ladda batterierna på!