2019« 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006

Länk till mina knivar!

Slutfinish på täljyxan

2019-01-20

Jag kände mig lite krasslig i helgen och så har det varit runt 20 minusgrader, så det blev inget fiske. Jag tillbringade en del av helgen i snickeriet istället.

Det är nu tre år sedan jag började att skissa på täljyxan och nu har jag äntligen färdigställt den.

Jag har arbetat med den lite då och då, bara när jag har haft inspiration. Annars blir det inte bra!

Jag har putsat och åter putsat på den och sedan färgade jag den med rödbrun narvsvärta och putsade ner den till jag tyckte nyansen var bra, men jag blev inte nöjd!

Så jag färgade om den, putsade igen, men jag blev inte nöjd den här gången heller!

Färgade en tredje gång, putsade igen och nu äntligen blev nyansen som jag hade tänkt mig!

Sedan var det dax för polering av skaftet. Jag polerade i omgångar tills skaftet var lent och blankt!

Därefter lade jag på ytfinishen, Tru-oil, Gun Stock Finish. Sedan ska oljan härda i några dygn innan jag törs använda yxan.

Resultatet blev mycket bra, tycker jag. Nu ska jag fortsätta med eggskyddet.

Fortsättning följer.......

Repris på oväders röding

2019-01-16

Jag tog en semesterdag idag för jag skulle besikta caddyn på morgonen, resten av dagen tänkte jag ägna åt rödingjakt.

Besiktningen gick bra, inget att anmärka på, så det var ju skönt! Så nu är det bara att åka ett år till!

När jag kom hem från besiktningen lastade jag i fiskeprylarna och begav mig uppåt bergen.

Det var 20 minusgrader då jag åkte för att besikta på morgonen, och det var 16 minus i skogen på vägen till tjärnen!

Det skulle dra in ett riktigt snöoväder mitt på dagen och det skulle öka i styrka under eftermiddagen!

Jag tänkte att jag hinner väl fiska ett par timmar innan det börjar snöa.

När jag traskade ut på isen var det ca 15 minusgrader, och det drog en svag nordanvind!

Jag gick till samma udde som jag var vid för några dagar sedan, och borrade några hål.

Jag pimplade i två timmar, provade alla möjliga prylar, men rödingen var som bortblåst, inte en känning!

Nu började hungern göra sig påmind, så jag traskade in till stranden där jag hittade en gammal stockbänk. Det fick bli mitt bord för dagen.

Jag packade i snö i sotpannan och fyllde på spritbrännaren. På med pannan och efter en stund öste jag i några nävar kaffe, sedan var det bara att vänta på den ljuvliga kaffedoften!

Ett spö hade jag kvar ute på isen, fastsatt i pimpeldunken. På det spöet hade jag en gul blink och ett litet gult Spöke!

Jag njöt av det varma kaffet och det torkade rökta köttet och gomackan, medan jag hade full koll på spöet! Det var otroligt gott med det salta rökta köttet till kaffet!

Det hände ingenting medan jag fikade, men det började falla några snöflingor. Himlen var alldeles mörk i väster och efter en stund snöade det för fullt!

Jag snabbade mig att packa ner sotpannan och köket, för nu var det bråttom! Här om dagen nappade rödingen när det började snöa, kanske det blir så idag också!

Jag gick ut och hämtade spöet och sedan gick jag vidare till en avlång grynna en bit bort. Borrade ett par hål och sedan bytte jag till Prick Spöket, det svarta med självlysande ögon och röda prickar.

När jag släppte ner myskan vräkte snön ner, och jag satt bara i fem minuter innan jag kände en liten stöt i spöet och linan åkte sakta åt sidan! Jag gjorde ett mothugg men myskan släppte! Skit, nu ryckte jag väl rödingen i munnen så nu vill den väl inget mera den här dagen, tänkte jag!

Men när jag gungade igång myskan igen så stog det inte på förrän jag kände ett nafsande igen. Jag lyfte spöet och nu krokade jag den!

Äntligen, efter flera timmars nötande! Det var otroligt va trög rödingen var idag! Men det blev en repris på förra rödingjakten, så fort det började snöa så högg rödingen!

Jag kände inget mera på någon timme, så när det började skymma gav jag upp. Det blev en härlig semesterdag på isen ändå, trots kyla, allt snöande och svårflirtade rödingar!

Snöväders röding

2019-01-13

Jag hade tänkt att fiska röding igår när det var fint väder, men jag hade migränkänning när jag vaknade så det blev inget med det!

I morse väckte Molly mig tidigt och var kissnödig, så det var bara och klä på sig och ut.

Efter det tog jag en snabb frukost och sedan packade jag caddyn och drog iväg uppåt höjderna på finnskogen.

Det var en mulen morgon och 4 minusgrader. Jag var framme vid tjärnen när det började ljusna, packade snabbt ur och vandrade ut på isen.

Det var ganska lättvandrat, 5 cm snö som Sleddyn fint gled uppe på.

Jag traskade iväg till en udde där det är en grundtopp en bit utanför med en fin djupkant.

Borrade ett par hål och körde igång. Jag hade en gul blink med ett Röllablänke och ett litet gult Spöke där under.

Inget hände på en kvart, så jag bytte till en vit blink med bara ett litet gult och svart Spöke! De kanske är skygga idag.

Men så började det blåsa och blåsa ännu mera, sedan kom det några snöflingor.

Efter en stund vräkte snön ner, eller rättare sagt vräkte den ner på tvären! Det blåste kallt, jag tittade på termometern på pimpeldunken och den visade 7 minusgrader!

Konstigt väder, det blev kallare när snön kom!

Nästan på en gång när det började snöa hade jag en känning på kanten av grundtoppen! Jag höjde sakta och då kände jag ett försiktigt hugg. Jag gjorde mothugg och då satt den!

Upp kommer en liten röding, den krokade jag av i vattnet, den fick gå tillbaka!

Det hände inget mera på någon minut, så jag vevade upp och körde alldeles under iskanten, och det högg omgående!

Den här var bättre så efter mothugget lät jag den rusa av sig en stund innan jag lotsade den till hålet.

Det var en riktigt fin röding som jag lyte upp på snön. Jag skyndade mig ner med Spöket igen, men det var ingen mer röding i där!

Jag fortsatte borra runt grynnan och vidare efter djupkanten men jag kände inget mera!

Det fortsatte att blåsa och snöa på tvären, det var kallt som fanken åt fingrarna.

Jag vadrade mot bilen och borrade på några bra ställen men det blev inget mera denna ovädersdag!

På onsdag ska jag ha en semesterdag, den ska tillägnas åt rödingjakt!

Stormen Alfrida och stora björnar

2019-01-06

Stormen Alfrida har dragit fram över landet och här hemma blåste det otroligt mycket!

Jag kände att jag var tvungen och åka upp till min stuga vid Jåbbongalle för att se om det har blåst omkull några träd.

Jag lastade i motorsågen i caddyn för säkerhets skull och begav mig uppåt bergen.

Det hade gått ut en varning på radion om mycket halt väglag då det hade regnat på frysta vägbanor, och det var väldigt halt! Det var rena isbanan så jag tog det mycket lugnt.

Efter några kilometer mötte jag grusbilen, och då blev det bättre.

Men det var halt som bara den på vägen in till stugan, och massor med stora grenar som låg överallt på vägen.

Som tur var hade det blåst från rätt håll vid stugan, från nordost, så det hade inte blåst ikull några träd.

Jag fick städa på altanen och på gården, plocka bort alla grenar m.m.

Jag satt och fikade inne i stora rummet och såg då solen som kikade fram en liten stund innan den försvann bakom bergskammen.

När jag åkte hemåt stannade jag i Svartnäs där en motorsågskonstnär hade ställt ut några stora björnar till försäljning.

Det var fem stora björnar, en som höll i en öring, en som hade sin unge mellan benen, en lite mindre svart björn och två små björnungar som stog mot väggen på varsin sida av en långbänk, ihållandes lyktor!

De två största var över två meter höga, och förbaskat bra gjorda!

När jag sedan hade åkt en bit fick se ett par stora tjädertuppar som spatserade mitt på vägen en bit framför mig.

Jag stannade och tog några bilder på dem på håll med lilla kameran, kvaliteten blev väl inte den bästa.

De var lite kaxiga, de ville gärna inte flytta på sig! Efter att de hade poserat för mig så flög de sin kos!

Rödingpremiär i finnskogen, del 1

2019-01-01

Nyårsdags morgon, klockan ringde vid halv sex men jag har varit vaken sedan halv fem! Jag somnade halv två inatt efter nyårsfirandet. Molly är mycket rädd för alla raketer och smällar, så vi stängde in oss i ett litet rum och hade både radio och tv på, då funkade det ganska bra!

Äntligen är det rödingpremiär uppe på finnskogen! Det var 3 minusgrader när jag gungade iväg i mörkret med skotern på släp.

Det är en ny vindkraftspark på tio verk som håller på att byggas på berget där den här rödingtjärnen är, och då har de satt en bom för i början av skogsvägen. De som inte hade skoter fick gå en halvtimme i snömodden för att ta sig till tjärnen.

Det blåste en kall nordanvind då jag for iväg med skotern uppför berget. Det var väldigt olikt sig där uppe. Stora parkeringar med byggbaracker och maskiner. Sorgligt, tycker jag. Det känns som man blir berövad på vildmarken!

Jag parkerade skotern vid tjärnen, det var en decimeter stöp på sina ställen. Jag traskade iväg över till andra sidan där jag brukar vara. Hittade mitt ställe och skred till verket.

Jag kände ingenting på en hel timme, jag borrade överallt och testade olika grejor, men icke! Det var ca 15 personer på isen och det kom bara upp någon enstaka röding under ett par timmar på morgonen.

En liten kille, ca 4 år drog fem fina rödingar med lite hjälp av sin pappa! Det var roligt att se då han skrattande och hojtande drillade dessa rödingbukar! Någon dag innan hade han lurat upp en regnbåge på 4 kilo!

Jag packade ihop och lämnade den norra viken och vandrade iväg över tjärnen till ett ställe där det går en ås på botten med djup på båda sidor, ett kanonställe!

Jag bytte till en myska, mitt lilla Spöke i gult med röda ögon. På med maggot, ner till botten, ca tre meter, och upp två varv.

Jag gungade igång spöket och då kände jag något! Jag höjde försiktigt spötoppen och då blev det stopp! Dansen var ett faktum!

Jag drillade varsamt rödingen, den kändes tung, den var stark! Jag kunde efter en stund greppa tag i gällocket och lyfta upp dagens första röding! Den var riktigt fin!

2019« 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006

Rödingpremiär i finnskogen, del 2

2019-01-01

Spänningen efter rödingfajten måste nersköljas av några kåsor rykande skogskaffe, kaffet dämpar kylan!

Jag skickade ner Spöket igen och det for iväg sidledes med en väldig fart! Jag lyfte spöet och mycket riktigt, en röding hade tagit Spöket då det var på väg ner! Vid mothugget suger den fast!

Efter en fin drillning med det långa och ganska mjuka spöet kommer rödingen glidande förbi hålet i sin läckert färgade klädsel. Jag fick tag runt gälarna och hivade upp den på isen.

Nu när jag lurat två på mitt Spöke provade jag lite andra prylar, men på dessa kände jag ingenting! Jag bytte till det gula Spöket igen och hugget kom tvärt!

Även denna rödingkamp kom jag segrande ur. En lite mindre rödbuk men ändå så vacker!

Tydligen var det mitt gula Spöke som var melodin för dagen!

Jag såg fiskekompisen Hampus på andra sidan tjärnen, jag ringde upp honom och frågade hur det hade gått. Han hade inte fått någon röding, men kompisen hade dragit några! Han hade tagit dom på blink, blänke och vanlig rödingkrok! Man blir aldrig klok på dessa rödingar!

Nu var det hög tid att käka, i högvinterns sparsamma ljus. Solen klättrade inte högt på himlen denna vinterdag, den slickade trädtopparna på bergskammen bara.

Jag fortsatte med mitt Spöke och nu när solen sjönk bakom bergskammen blev rödingarna mer försiktiga.

Jag gungade sakta Spöket och rödingen lyfte försiktigt upp myskan, jag kände det knappt! Men när jag lyfte spöet så var den där!

Nu måste jag köpa ett till fiskekort! Det är riktigt kul att drilla röding på det långa tunna spöet!

Det här är sista året vid rödingtjärnen med orörd vildmark, nästa år blir det inte lika kul att åka hit! Nybrutna vägar och förstörd natur, stora vindkraftverk som står runt tjärnen och låter illa! Not my cup of tea!

Nu var det eftermiddag och jag var mycket nöjd med denna premiär, det blev ju några riktigt fina rödbukar. Jag vinkade farväl till mina fiskekompisar och traskade mot skotern.

Jag åkte upp på höjden och stannade för att titta en sista gång utöver ödemarksstjärnen, en idyll i vildmarken, medan det ännu är vackert! Jag hoppas jag kan återvända någon mer gång nu under vintern.